Gepubliceerde artikelen
Nrc.next | De Groene Amsterdammer | De Standaard (B) | AD | Panorama | Pitch
Panorama – Wonen op de Zeven Zeeën
In 1876 publiceerde Jules Verne ‘Une Ville Flottante’ (een drijvende stad) en het ziet ernaar uit dat deze Verne-visie werkelijkheid gaat worden. ‘We will be making a major announcement very soon’ meldt de marketing manager in bedekte termen, de gemoederen opwarmend. Uit andere bronnen valt op te maken dat de aanloopfinanciering rond is en er voldoende belangstellenden zijn.
De te verwachte aankondiging: na een kleine tien jaar van voorbereidingen zal worden begonnen met de bouw van een bijna anderhalve kilometer lange drijvende stad. Zo’n 100.000 mensen zullen wonen, werken en recreëren in deze multiculturele kosmopolitische gemeenschap die zich langzaam gaat voortbewegen over De Zeven Zeeën.
De drijvende stad zal volgens de initiatiefnemers een fascinerende vriendelijke veilige plaats zijn om te een gezin te stichten, op vakantie te gaan en pensioen te genieten. Het moet bovendien de grootste belastingvrije markt ter wereld worden en daarmee een ideale plaats om een bedrijf te runnen. Niets minder als een wereldwonder wordt de opvarenden beloofd. De naam: ‘Freedom Ship’.
Hoe groot is groot?
De constructie van ’s werelds grootste drijvende object is gebaseerd op twee beproefde principes; een vlot en een flat. Tot zover is het nog eenvoudig. Maar hoe bouw je een vlot van een kleine anderhalve kilometer lengte met daarop een 100 meter hoog flatgebouw, en waar?
De cijfers liegen er niet om. Met haar 374 meter lengte, 41 meter breedte en 150.000 ton waterverplaatsing is de Queen Mary II anno 2005 het grootste passagiersschip. Freedom Ship gaat haar ver in de schaduw stellen. Met zijn lengte van 1,3 kilometer en breedte van 221 meter gaat de mammoet 2.700.000 ton water opzij duwen; 18 keer zoveel.
Op de waarom-zo-groot vraag heeft initiatiefnemer Norman Nixon een even verrassend als nuchter antwoord. Volgens hem is het nooit de bedoeling geweest om het grootste drijvende object aller tijden te maken. Dit zijn domweg de minimum afmetingen benodigd om een zelfvoorzienende gemeenschap te laten functioneren. Deze stelling staat niet ter discussie en dus buigen technici zich over het oplossen van de schaalproblemen.
Waar bouw je een schip als elke bestaande scheepswerf te klein is?
Het antwoord; Puerto Castillo, Honduras. Dat wil zeggen, daar worden de elders gemaakte scheepsonderdelen samengebracht. In de nabij gelegen baai van Trujillo wordt Freedom Ship op open water geassembleerd. De Hondurese regering en de ‘Empresa Nacional Portuaria’ (Nationale Havenbedrijf) juichen het project toe. De regio kan de tijdelijke werkgelegenheid goed gebruiken.
De basis van Freedom Ship gaat gevormd worden door 520 aan elkaar gemonteerde luchtdichte metalen cellen. Over de volle lengte van het vlot dat zo ontstaat wordt een 25 verdiepingen tellende flat gebouwd met 18.000 appartementen voor 40.000 á 50.000 bewoners. Hotels aan boord bieden plaats aan nog eens 10.000 tot 15.000 gasten, en per dag kunnen tienduizenden dagjesmensen het belastingvrije winkelcentrum bezoeken.
De drijvende stad zal alle voorzieningen van een moderne westerse stad herbergen; ziekenhuis, scholen, winkelcentrum, restaurants, sportfaciliteiten, kinderspeelplaatsen, internationale bibliotheek, conferentiecentra, hotels, parken, bioscopen, musea, haven … en een gevangenis. Als extraatje krijgt de stad een 24 uurs casino, een Disneyland waardig themapark en waarschijnlijk ook een indoor tropisch regenwoud.
Op het dak kunnen kleinere passagiersvliegtuigen landen. Daarmee beschikken de bewoners niet alleen over de ongekende luxe zowel haven als vliegveld onder handbereik te hebben, maar heeft men ook stallingsmogelijkheid voor eigen jacht en vliegmachine.
Eindelijk een onzinkbaar vaartuig?
De initiatiefnemers zeggen het niet hardop, want het predicaat ‘onzinkbaar’ is sinds de teloorgang van de Titanic besmet. Ze geloven echter wel rotsvast in de onvergankelijkheid van hun schepping getuige het feit dat er geen enkele reddingsboot aan boord wordt geplaatst. Hoeveel zouden dat er overigens moeten zijn?
‘Dog-friendly’ en ‘pet-free’
In internet-forums spelen zich levendige discussies af omtrent de strikte huisregels die aan boord zullen gelden. Een met enige gevoel voor understatement FBI genoemde organisatie (Freedom Bureau of Investigation) zal belast worden met de veiligheidstaken. Die scheeps-FBI krijgt de beschikking over 2000 man personeel en een arsenaal aan vuurwapens om het schip te vrijwaren van terroristen, piraten en andere ongewenste elementen. Het Freedom Bureau of Investigation heeft altijd het laatste woord en kan b.v. de toegang weigeren aan wie zij ongewenst acht, al zijn dat genodigden van appartement-eigenaren. Wie een Freedom-appartement op het oog heeft en wil morrelen aan de regels doet dat het beste voor aankoop van de begeerde woning. Eén eis is reeds ingewilligd.
“Freedom Ship gaat huisdiervrij worden; hondenbezitters en niet bezitters verdragen elkaar nu eenmaal slecht” zei Freedom’s CEO Norman Nixon, zijn gedachten over de maakbare samenleving de vrije loop latend. En toen melde Star Trek acteur William Shetner zich als belangstellende en dreigde weer af te haken als zijn twee geliefde Dobermans niet toegelaten zouden worden. Freedom Ship heeft nu ‘dog-friendly’ en ‘pet-free’ verdiepingen.
Evenwel zal een ‘pet-free’ wonend echtpaar t.z.t. al zijn opvoedkundige takt nodig hebben om de ontluikende dierenliefde van hun kroost te ontmoedigen. Leg maar eens aan je kinderen uit dat ze voor het houden van een viervoetige vriend een verdieping te hoog of te laag wonen. De revolutie zal niet uitbreken om dat ene hondje, maar ook gezagsgetrouwe bewoners zullen inspraak in hun drijvende leefomgeving willen, gewend als ze waren aan wal-democratie.
Kost dat?
Strenge regels of niet; vele geïnteresseerden tonen meer belangstelling voor het kostenplaatje. Freedom Ship International Inc. zegt aan boord een gemiddeld kosmopolitisch prijsniveau na te streven. De appartementen zijn echter pittig-kosmopolitisch geprijsd. De goedkoopste woonruimte gaat $153.000 kosten. Voor dat bedrag krijgt men een keuken-loze ‘Economy Unit’ van 28 m2 met gangzicht. Aan de andere kant van het spectrum bevindt zich de 474 m2 metende ‘Ultimate Apex’ van $9.136.000, uiteraard met magistraal zeezicht. Niet op de prijslijst staat de ‘Premium Suite’ waarvan er volgens de geruchten één of meerdere verhandeld gaan worden voor een slordige $44.000.000.
De trip
De reis die Freedom Ship gaat maken voert de bewoners in cycli van drie jaar letterlijk over de zeven zeeën langs de kusten van alle continenten. Een meer dan fantastische mogelijkheid de wereld te ontdekken. Maar hoe gaat die kennismaking eruit zien als bij elke halteplaats tienduizenden scheepsbewoners hun ontdekkingshonger willen stillen? En niet alleen van schip naar wal gaan grote groepsbewegingen plaatsvinden. Veel landrotten zullen het drijvende wonder van dichtbij willen aanschouwen en verzamelen zich daartoe in dezelfde havenplaats om de shuttle-boten in omgekeerde richting te nemen.
Een ding is zeker, waar Freedom Ship opduikt is het leven ontregeld. Niet zo’n ramp voor eenmalige dagjesbezoeker, wel voor de scheepsbewoners die een wereld met onbegaanbare trottoirs, toegestroomde ambulante verkopers, volle taxi’s, uitpuilende restaurants en opgeschroefde prijzen gaan leren kennen. De aan boord gebleven Freedom-bewoner zal zich op zijn beurt tussen de bezoekende hordes door te moeten wringen om in de rij staan voor een krantje en een croissantje. Natuurlijk, alles kan digitaal besteld worden en per boodschappenjongen afgeleverd, maar daar gaat het onbetaalbare genoegen van het nietsbetekendende praatje met de winkelier en de rustige wandeling met het geurende broodje. Leven op een wereldwonder heeft zo zijn prijs.
Techno-nomads
Is bovenstaande klaagzang onterecht? Gaat er een 21e eeuwse ‘technomad’ opstaan die zich tevreden achter zijn beeldschermen gekluisterd de wereldzeeën over laat varen niet malend om ouderwetse geneugten? Mensen wonen op ijsschotsen en zandvlaktes, in tenten en wolkenkrabbers. Ze werken in kantoorkolossen en vriescellen, in de open lucht en diep onder de grond. Als de Freedom Ship mens nog niet bestaat zal deze er zeker komen. De 62 jarige grondlegger Nixon, die aangekondigd heeft op zijn grote schepping te gaan genieten van een welverdiend pensioen heeft daar nog één laatste opdracht; FreedomShip mens worden.
Interesse in een hutje op het Freedom Ship
Terug naar Panorama